CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 10, 2011

.KisAh.AkU.DaN.JaMU.

Jgn nk wt2 pelik lak bace tajok entry aku neh. Ni bukan kisah dongengan ya! Ini mmg bener2..
Aku sedang menjinak dan dijinakkan oleh jamu. Wah! J.A.M.U. JAMU.

Credits to Cik Anna (xde blog lak ku nk tag beliau). Ha3.. Dia la hak knalkan aku dgn jamu ni. Opismate baru merangkap tokey kedai jamu kt Sri Inderapura. Mula2 dia masok kje kt opis, dia cter2 ngn Myra, our previous typist psl jamu. Pastu last2 berjangkit kt aku cter jamu tu. Pastu bukan setakat aku, satu dprtment ni ha berjangkit cter jamu. Hik3. Aku la tukang sebar nye. :p

Mula2 cter2 je, pstu ade sekali tu si Anna ni x bwk kete dtg opis coz kete dia kne anta service. Then aku offer la nk anta dia balik. 2 hr sebelum tu dia dh anta aku, so apa salahnya aku balas balik jasanye kn..
Aku hantar sampai ke kedai. Ye, kedai. kedai JAMU. Kt c2 ada mak n ayah dia yg handle business tu.

Masok je kedai, rambang mata aku nengok barang2 dlm kedai tu. Bukan takat jamu, brg2 kecantikan yg lain pon ade. Hampir semua nye dari INDONESIA. (only few yg made in Malaysia n ade jugak la yg sesat made from Thailand)

So ms kt kedai tu, si Anna ni offer aku try minum jamu. Ye. MINUM. Ini bukan pil jamu, ok, ini minum jamu. Macam2 jenis jamu ade, utk mcm2 jenis kasiat lah! Ade utk ibu lpas bersalin, ade utk kempis perut, utk pmpuan yg dh kawin, utk sakit2 urat, utk lelaki, utk mcm2 lagi lah. Yg paling mahal, utk AWET MUDA! aku try yg awet muda ni lah. Ha3. Maka si Anna pon membancuh la jamu itu menjadi minuman pekat, likat, kaler nk dkat2 itam dh n berbau jamu. Minuman ni nama dia JAMU KOCOK. Ngee~ (sounds "yerrrkk" sket kn? hehe). Bahan2 nye adalah sepaket jamu yg kita pilih td tu, madu, air jamu Pak Tani (penah dgr dlm iklan2 kt radio THR) and air beras kencur/cekur. campur dgn air sikit, bancuh smpai sebati. Pastu minum.
.
.
.
.
.
.
.
Rasa dia????
.
.
.
.
.
.
.
Bleh la ditelan.. hik3. Abes setengah gelas tu aku minum dlm beberapa teguk smbil tahan napas. Nasib baek setengah gelas. Kalau setengah kendi?? Mati aku menahan napas semata2 nk minum jamu.

Efect dia dpt rse la mlm tu. Tido terase lena je, badan rse ringan2 x la penat sgt, pstu.. best lah! Esok tu aku gi keje pon x rase lesu. Ok. Aku dh pasang impian utk jd pelanggan tetap Anna. Kih3.

Ms aku g kedai tu, mak Anna ada kt kedai. Aku nak je tanya umo mak dia berapa tp x terkeluar lak soalan tu dr mulut. Pagi esok tu kt opis, aku tanya Anna. Impressed gile aku! Umo mak dia dh nk msok 60thn, tp muka... So...............young!! Mcm umo 40-an. Serius, aku x tipu ni! Kalau tgk awek2 indon yg lawo2, kulit bersih mkn jamu tu, ha, lebih kurang la ngn mak si Anna ni.

Org kte, lbih2 lg yg muda belia cm aku ni bila dgr JAMU je, sume wt muke "yerrkkkkkk!". Hahahaha.. Punye lah byk kasiat nye jamu ni.. Nk lawo, nk kulit cerah, nk kulit bersih, minum je jamu. Murah pn murah giler.. Jamu Kocok yg aku minum kt kedai Anna tu RM2-RM3 je kos dia sekali minum. Mak Anna ckp, elok minum jamu ni 2-3 kali seminggu. Hahh.

Hr Khamis lepas, aku xcident sket. Mc 2hari. So Isnin la baru masuk keje. Spjg aku kt umah duk berehat2, ade la duk berbalas2 komen ngn si Anna kt FB. Dia ckp nnti aku dh dtg opis, dia bg aku minum jamu utk cpt sihat la kiranya. Lepas xcident tu, mmg sakit2 la badan aku. Tangan kanan aku tmpat yg luka tu membengkak macam belon. Berdenyut xyah nak cakap la kan.. Pastu rasa bisa2 badan, sakit2 belakang.

Hari Isnin tu g kje, Anna bawak la jamu2 yg dijanjikan tu. Abes akak2 1 departmnt ni pon "menjamu" jugak, dia bwk pakej 1 set sorg. So pagi tu aku, K. Liza n K.Shida (dan disaksikan oleh K.Wani) duk menjamu la kt pantry tu hah.. Mcm2 aksi leh tgk. K.Shida lepas seteguk je (dan lpas tu dia buang blk dlm sinki, hahaha). Separoh je padahal, sbb dia share ngn K.Liza. (and akhirnye K.Liza yg kne abeskan sume, hahaha). Aku lak bantai combine set Komplit (yg ade jamu, beras n madu) dgn jamu utk sakit2 urat tu. Perghhh!!! Pahitttt amat! Smpai berair mata aku mnum nye. Ha3.. Tp aku telankan aje..

Alhamdulillah, mlm tu leh la tido lena sket, surut bengkak kt tgn.. Kejang2 otot 1 bdan tu dh beransur2 jugak. Power btol jamu neh! Skrg tinggal luka2 je la yg blm sepenuhnya baik. Hu...

Wah, Anna pnye pasal, aku dh jadi "Ratu Jamu" dh ni.. kih3.. Tp mmg best r efect dia.. Cuma.. Rase dia je la x bpe nk best. Hahaha.. Tp x lah teruk sgt pn!!

To Cik Anna, Thanks kerana memperkenalkan sy kepada Cik Jamu :P

P/s: Agak2 la kan, cik Najwa kite tu dh mnum ke jamu dia? hahahah~

0 comments: